Analysis of Recent Disinformation
Campaigns Linked to Russian IRA
Successors

Summary:

This report provides an analysis of emerging disinformation campaigns, particularly focusing on
websites such as the Miami Chronicle (miamichron.com) and Chicago Chronicle
(chicagochron.com), which have been identified as platforms for disseminating misleading
narratives and Kremlin-aligned propaganda in the United States. Initial investigations have
revealed connections to Russian operatives, suggesting a strategic attempt to influence U.S.
public discourse and political events. This assessment incorporates a technical examination of
the websites involved, revealing insights into the operation's structure and potential affiliations
with known Russian entities.

Key Findings:

There Are Numerous Other Domains Created: The actors have a constellation of sites out on
the internet today that are functional and likely more domains in the wings waiting to be
activated, however, since the reporting in the news, and this report, these domains and sites
have started to be taken down by domain registrars and are thereby burned assets. The group
will have to change their operations and tempo to re-constitute their campaigns.

Origin and Operation of Disinformation Sites: Investigations have identified several fake
news sites, including the Miami Chronicle and Chicago Chronicle, which blend authentic content
with fabricated narratives. These sites are part of a broader disinformation effort, with ties traced
back to Russia, aiming to impact U.S. political dynamics. Notably, these platforms utilize basic
web design elements and lack distinctive authorship, suggesting a low-budget operation aimed
at broad dissemination of disinformation.

Connection to Russian Entities: The operation is assessed with medium to high certainty to
be an offshoot of the Internet Research Agency (IRA), historically linked to Yevgeny Prigozhin.
Ownership is attributed to Alexander Sergeevich Frolov, a figure noted in the Panama Papers
and associated with the Russian oligarchy. Daily operations are managed by Mikhail
Leonidovich Burchik, a sanctioned individual with a history of involvement in IRA activities.

Bios:

Frolov:



Aleksandr Vladimirovich Frolov, born May 17, 1964, served as the CEO of Evraz from 2007 to
2021, making significant contributions to the steel industry and leading the company to become
Russia's largest producer of coking coal. His educational background includes graduating with
honors from the Department of Molecular and Chemical Physics at the Moscow Institute of
Physics and Technology in 1987 and earning a Ph.D. in physics and mathematics. Frolov has
faced UK government sanctions in 2022 related to the Russo-Ukrainian War. Forbes listed his
net worth at $2.6 billion as of August 2022.

Burchik:

Mikhail Leonidovich Burchik, born on June 7, 1986, in Saint Petersburg, Russia, is associated
with the Internet Research Agency (IRA), a group involved in online propaganda and influence
operations. He has been under sanctions by various entities, including the Office of Foreign
Assets Control (OFAC) of the U.S. Department of the Treasury, for his role in activities aimed at
interfering in the U.S. 2016 elections and conducting malicious cyber-attacks. Burchik's
involvement with the IRA highlights his significant position within the organization, which has
been implicated in widespread efforts to manipulate public opinion and political processes.

Technical Analysis and Tradecraft Failures: A notable tradecraft failure was identified in the
misuse of a common email address across multiple disinformation sites
(@thezeeworldnews.com). This oversight facilitated the linkage of these sites to a broader
network operated by Technologies LLC Business Media, a company owned by Frolov, with
Burchik serving as the CEOQ. This connection underscores the continued involvement of Russian
operatives in disinformation campaigns targeting the U.S.

Financial Overview: Technologies LLC Business Media, the entity behind these operations,
reported a revenue of 32.1 million rubles for 2022, with a profit of 1.4 million rubles. The findings
indicate a modest financial base for the disinformation efforts, suggesting a focus on operational
efficiency and impact.

Conclusion:

The analysis confirms the existence of a coordinated disinformation campaign linked to Russian
entities, aimed at influencing U.S. public opinion and political processes. The identified websites
serve as platforms for spreading fabricated narratives, with technical and operational strategies
designed to obfuscate their origins. This operation reflects an evolution in digital disinformation
tactics, leveraging online platforms to reach targeted audiences. The involvement of figures with
known connections to Russian oligarchies and previous disinformation efforts highlights the
persistent threat posed by state-aligned actors in the cyber domain. Further monitoring and
analysis of related sites and activities are recommended to understand the full scope and
impact of these campaigns.



